Juli Nicolau (La Freixneda —la Matarrany—, 1971), lauréat du Prix Guillem Nicolau 2008, a participé à la Nit de Poesia à Rivesaltes organisée par les Angelets de la Terra en 2010, dans le cadre de la 4ème Setmana per la Llengua.
Il a fait des études de base dans son village et à Alcorisa ; il n'y a pas si longtemps, il exploitait encore son entreprise sur la ferme familiale.
Il étoffe son bagage de manière autodidacte dans les choses qu'il aime le plus : sa curiosité et son intérêt pour la langue et la littérature, l'histoire et l'art sont toujours éveillés.
En raison de circonstances personnelles, on le voit aujourd'hui dans le paysage de l'Alt Penedés où il travaille dans une entreprise métallurgique (secteur cava).
Il a publié les poèmes Manoll (Prix Guillem Nicolau 1997) ; Sphère. Traspunt en la serena (2001) —Premio Pedro Saputo de les Lletres Aragoneses en Llengua Catalana 2002— et le livre que vous avez entre les mains D’un sol esclop (Premi Guillem Nicolau 2008) de création littéraire.
Il apparaît dans les anthologies Memory of Thirst (1992) ; Poètes frontaliers (2001); Les gens, la terre, les mots. Littérature de la Bande (2001) et 20 Poètes Aragonais Exposés (2007). Il est également inclus dans Oró. Faire rouler la roue (sous presse).
Il a collaboré aux magazines Sorolla't, Kalat-Zeid, Plana Rasa, CESBA, L'Eixam, Descobrir Catalunya et L'arnerol (préparé).
Il faisait partie éphémère du collectif Viles i Gents. Il a été membre actif de l'Asociación Cultural del Matarranya, de l'Institut del Baix Cinca, de l'Asociación Aragonesa de Escritores et de l'Asociación de Escritores en Llengua Catalana.
Il tient actuellement la chronique L'argadell dans le magazine Temps de Franja.
Il a participé à des rencontres littéraires et à des journées de culture catalane à l'intérieur et à l'extérieur de l'Aragon : Sabadell, Palma, Tarassona, Saragosse, Tortosa, Nonasp, Vilafranca del Penedés…
Laissez la dégustation être à votre goût…
Poemes
Al fible de l’estiu,
l’últim tram del riu,
(sense l’abisme deis tolls)
a correts ve viu,
a trossets ocult.
vol magia
en el cor de l’hivern
i veure’s cristal.lí
a l’esmalt deis còdols.
Dec dir i dic:
a la primera respiració
presenta’t sensat
en nom de tu mateix,
demostra’t honest
i guia’t pel teu dictat
de consciéncia i seny
— la convicció total —
per si vas rumb al futur
en l’intent de perdurar
en les memóries,
en l’espai
i en els temps.
La merla insinúa set:
no tem
la bassetja de l’inexpert.
Entre tres coscolls
mira els cocons i la culla,
ara espill d’un autorretrat.
buscant bateons
somia perdius
a la vora d’un cabrit
i un bitxac!
Amb l’ús antic del buirac
atrapaven pardals
per a gloria d’Artemis.
L’arbre té tronc,
cimals, branques,
una soca recerosa,
abric antic,
abrac d’história,
pollís, sorrama…
Té pel cos un esgall
que no es cus, peí cas…
…ni enfilant l’agulla.
Som com som,
som d’on som.
Sóc com sou
i no és secret
que parlo
i escric
a les mélies.
L’assossec i l’observant
Podria ser el flautista elegit
-per no dir vingut d’Hamelin-
tocant pels carrers i places,
jardins i parcs del món;
l’artista no dóna cap pista
per poder situar-lo amb encert.
Això sí, se’l veu vestit d’arlequí
amb dibuixos de gran festa on
les notes musicals han eixit
a plenar l’ambient d’alifara
sense pentagrama ni ordre
però amb voluntat d’amor
com qui observa amb assossec,
escolta el so melodiós del vent
o la remor de l’aigua d’un assut.
El personatge central podria veure’l
també ubicat a Nova York o Paris,
per exemple, llocs emblemàtics
per al triomf del talent i la glòria.
I si el dibuix és el somni
de tocar la flauta, avant!
Lo món es un entusiasme
on tots aprenem dels altres
per a millorar-ne la vida.
Som música i dibuix
de natres mateixos.
Som el que llegim
amb els ulls de la ment.